Καθώς οι θερινές διακοπές πλησιάζουν προς το τέλος τους, όλα τα παιδιά προετοιμάζονται για το άνοιγμα των σχολείων. Αυτή η περίοδος μπορεί να είναι πηγή αντιφάσεων και συναισθημάτων τόσο για τα παιδιά, όσο και για τους γονείς. Επίσης, για μερικά παιδιά η είσοδος στο σχολείο είναι ένα γεγονός γεμάτο δυσκολίες, γιατί αντιπροσωπεύει μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ζωής τους. Για τα περισσότερα, η φοίτηση στο σχολείο αποτελεί την πρώτη τους εμπειρία παρατεταμένης απομάκρυνσης από το σπίτι και από την οικογενειακή ασφάλεια και σταθερότητα. Οι δυσκολίες πολλών παιδιών κατά την έναρξη της σχολικής φοίτησης συνδέονται με τον λεγόμενο φόβο του αποχωρισμού. Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παιδιά κατά την αναπροσαρμογή τους στο σχολείο μετά από τις διακοπές και προτείνουμε στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν στην εύρυθμη μετάβαση.
Συναισθηματικές Αντιδράσεις
Για πολλά παιδιά, η επιστροφή στο σχολείο μπορεί να είναι πηγή χαράς, ανυπομονησίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Η επανασύνδεση με τους φίλους και τους συμμαθητές μπορεί να είναι συναρπαστική και η προοπτική να μάθουν καινούρια πράγματα μπορεί να τους ενθαρρύνει. Ωστόσο, υπάρχουν και παιδιά που αντιδρούν με ανησυχία ή άρνηση στην ιδέα της επιστροφής στο σχολείο.

Οι αντιδράσεις αυτές μπορεί να προέρχονται από διάφορους λόγους:
• Φόβος του Άγνωστου: Πολλά παιδιά ανησυχούν για το τι θα συμβεί στο σχολείο, ειδικά αν πρόκειται για νέο σχολείο ή νέα τάξη.
• Αντίδραση στη Ρουτίνα: Ορισμένα παιδιά μπορεί να μη θέλουν να αφήσουν πίσω την ελευθερία των διακοπών και να επιστρέψουν στην καθημερινή ρουτίνα του σχολείου.
• Κοινωνικές Ανησυχίες: Ορισμένα παιδιά μπορεί να ανησυχούν για τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στο σχολείο, όπως οι σχέσεις με τους συμμαθητές τους.
• Επιδόσεις και Πίεση: Παιδιά που αντιμετωπίζουν πίεση για καλές επιδόσεις μπορεί να ανησυχούν για την απόδοσή τους στο σχολείο.

Πώς Μπορούν να Βοηθήσουν οι Γονείς;
Σημαντικό ρόλο στην επιτυχή προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο διαδραματίζει ο τρόπος με τον οποίο έχει προετοιμαστεί για την είσοδό του στη σχολική ζωή. Ένα παιδί το οποίο προετοιμάζεται από τους γονείς του για τις σχολικές δραστηριότητες και ενημερώνεται ότι το σχολείο είναι ένας χώρος μάθησης και ψυχαγωγίας, θα προσαρμοστεί ομαλότερα. Η κατάλληλη προετοιμασία θα το προδιαθέσει θετικά να αντιληφθεί το σχολείο ως ένα χώρο όπου θα περνά χρόνο με συνομηλίκους του και όπου θα κάνει νέους φίλους. Αντίθετα, ένα παιδί που έχει μία ασαφή εικόνα για το σχολείο, αναπτύσσει για το σχολείο ένα αίσθημα φόβου, με αποτέλεσμα να εκδηλώσει αρνητισμό γι’ αυτό. Επομένως, συζητήστε με τα παιδιά σας για τις ανησυχίες και τις αντιδράσεις τους και επικεντρωθείτε στις θετικές πλευρές του σχολείου και των μαθημάτων, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να βλέπουν το σχολείο ως μια ευκαιρία για μάθηση και κοινωνική αλληλεπίδραση. Ακόμη, δημιουργήστε μια σταθερή ρουτίνα πριν από την επιστροφή στο σχολείο, ώστε τα παιδιά να προετοιμαστούν σταδιακά για την αλλαγή και εκφράστε την υποστήριξή σας και την πίστη στις δυνατότητες τους.
Τέλος, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και η αντίδρασή του στο άνοιγμα των σχολείων μπορεί να διαφέρει. Με αγάπη, υποστήριξη και κατανόηση από τους γονείς, τα παιδιά μπορούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία αυτήν τη μετάβαση και να απολαύσουν μια παραγωγική σχολική χρονιά.
Σας ευχόμαστε Καλή Σχολική Χρονιά και ..Καλή προσαρμογή!
Βιβλιογραφία
Herbert M., (2002). Ψυχολογικά προβλήματα παιδικής ηλικίας: Εφαρμοσμένη ψυχολογία 1α . Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κατσάμπα Ε., (2011). Η προσαρμογή του παιδιού στο νηπιαγωγείο και ο ρόλος των γονέων. Από: www.katsampa.gr/articles/7-pub-articles/12-η-προσαρμογή-τουπαιδιού-στο-νηπιαγωγείο-ο-ρόλος-των-γονέων.

Upload Image...