Πράξη είναι μια μοναδικά ανθρώπινη δεξιότητα που απαιτεί συνειδητή σκέψη και δίνει τη δυνατότητα στον εγκέφαλο μας να αντιλαμβάνεται, να οργανώνει και να κατευθύνει σκόπιμη αλληλεπίδραση με τον φυσικό κόσμο. Η Πράξη είναι η ικανότητα με την οποία βρίσκουμε τρόπο να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια και το σώμα μας για επιδέξιες δράσεις, όπως να παίζουμε με παιχνίδια, να χρησιμοποιήμε εργαλεία, όπως ένα μολύβι ή πιρούνι, κατασκευάζοντας με κύβους έναν πύργο ή ένα σπίτι, να οργανώνουμε το δωμάτιό μας και να εμπλεκόμαστε σε έργα. Είναι η «ικανότητα να αλληλεπιδράμε με επιτυχία με το φυσικό περιβάλλον, να σχεδιάζουμε, να οργανώνουμε και να εκτελούμε μια σειρά από άγνωστες ενέργειες.

Η Πράξη περιλαμβάνει τρία στοιχεία. Αυτά είναι:

  1. Ιδεασμός: η ικανότητα να κατανοήσουμε την ιδέα για να επιτρέψουμε την σκόπιμη αλληλεπίδραση με το περιβάλλον. Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει να ξέρεις τι να κάνεις με ένα αντικείμενο και να είσαι σε θέση να προβλέψεις ένα σχέδιο δράσης.
  2. Κινητικός σχεδιασμός: η ικανότητα σχεδιασμού και δομής μιας σκόπιμης προσαρμοστικής απόκρισης που περιλαμβάνει αισθητήρια συστήματα. Περιλαμβάνει να ξέρεις πώς να μετακινείς και να μπορείς να στείλεις τα σωστά μηνύματα από τον εγκέφαλο στους σχετικούς μύες και περιοχές του αισθητήριου συστήματος για να πραγματοποιήσει τις κινήσεις.
  3. Εκτέλεση:  είναι η εκτέλεση της κίνησης και η εφαρμογή του σχεδίου.

         Η δυσκολία να οπτικοποιήσουμε νέες δράσεις προς εκτέλεση, ή νέους τρόπους για να προσεγγίσουμε οικείες δραστηριότητες, με τη διαδοχή δράσεων, έτσι ώστε να εκτελέσουμε μια δραστηριότητα αποτελεσματικά ονομάζεται Δυσπραξία. Η Δυσπραξία είναι μία διαταραχή που ανήκει στην κατηγορία των αναπτυξιακών διαταραχών. Επηρεάζει κυρίως την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων και εκδηλώνεται ως μια διακριτή εξασθένιση των μηχανισμών της πράξης. Επηρεάζει την ικανότητα του σχεδιασμού, της οργάνωσης και του συντονισμού των κινήσεων με αποτέλεσμα τα άτομα να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κίνηση, στον συντονισμό, και στον λόγο. Το άτομο με δυσπραξία αντιμετωπίζει δυσκολίες σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητας του ανάλογα με τις απαιτήσεις που προκύπτουν σε κάθε στάδιο της ζωής του με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η συμμετοχή του σε δραστηριότητες αντίστοιχες της χρονολογικής του ηλικίας. Στη βιβλιογραφία συναντάται ως η καθυστέρηση στην ανάπτυξη του συντονισμού ή αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού (DCD).

Τα χαρακτηριστικά ενός παιδιού με Δυσπραξία είναι:

  • Κάθετα και δεν εξερευνά, δεν μπορεί να ρολλάρει και να μπουσουλήσει (μικρότερη ηλικία)
  • Αδέξιο – δυσκολία μετάβασης από τη μία θέση του σώματος στην άλλη
  • Δυσκολεύεται να κλωτσήσει τη μπάλα και να παίξει με κύβους και τουβλάκια
  • Παρουσιάζει χαμηλό μυϊκό τόνο
  • Φτωχή απτική διάκριση- δυσκολία στην αίσθηση ή στον εντοπισμό ενός ερεθίσματος αφής
  • Ανεπαρκές σχήμα σώματος – δυσκολία συσχέτισης του σώματος του με φυσικά αντικείμενα στον περιβαλλοντικό χώρο, δυσκολία μίμησης άλλων δράσεων
  • Εμφανίζει σιελόρροια και δυσκολεύεται στη μάσηση
  • Δυσκολίες στην άρθρωση και στον λόγο
  • Δυσκολία στον έλεγχο των δράσεων που απαιτούνται για την εκτέλεση μιας κινητικής δραστηριότητας
  • Βραδύτητα στη μάθηση δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής
  • Δυσκολίες στην αδρή κίνηση και στα αθλήματα
  • Δυσκολίες στο κατασκευαστικό παιχνίδι και στη λεπτή κινητικότητα
  • Δυσκολίες στη γραφή

Βιβλιογραφία:

Dunford C. Focus on research. Occupational therapy for children with developmental coordination disorder (dyspraxia): outcomes and effectiveness. Br J Occup Ther. 2011;74(5):240.

http://dyspraxiafoundation.org.uk/wp-content/uploads/2013/10/dyspraxia_and_Occupational_Therapy.pdf

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *