Τι είναι και πώς αξιολογούνται

Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια ακούγεται πολύ συχνά και πραγματικά απασχολεί μεγάλο αριθμό παιδιών, γονέων, εκπαιδευτικών και ειδικών. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό να προσδιοριστεί το είδος των μαθησιακών δυσκολιών που παρουσιάζει ένα παιδί και ανάλογα να διαμορφωθεί το κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης για τη διαχείρισή τους.

Ανάλογα με την αιτιολογία τους οι μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται σε: 

  • Γενικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες δεν εντοπίζονται αποκλειστικά σε ένα γνωστικό αντικείμενο, αλλά αφορούν γενικευμένες δυσκολίες στη διαδικασία της μάθησης. Οι δυσκολίες αυτές συνήθως οφείλονται στο νοητικό δυναμικό του ατόμου. 

  • Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες εντοπίζονται σε συγκεκριμένο τομέα μάθησης και ανάλογα με αυτόν μιλάμε για:

    • Διαταραχή αναγνωστικών ικανοτήτων (δυσλεξία)

    • Διαταραχή μαθηματικών ικανοτήτων (δυσαριθμησία)

    • Διαταραχή ορθογραφικής ικανότητας (δυσορθογραφία)

    • Διαταραχή της γραπτής έκφρασης 

  • Δευτερογενείς μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες προκύπτουν εξαιτίας άλλων προβλημάτων που προϋπάρχουν. Μπορεί να είναι αποτέλεσμα στερητικού περιβάλλοντος ή ψυχοπαθολογίας ή να προκύπτουν από νευροψυχολογικές και αναπτυξιακές δυσκολίες, οι οποίες μπορεί να είναι βιογενετικές, αντιληπτικο-κινητικές ή σχετικές με τις λειτουργίες της μνήμης και της προσοχής. Ακόμη, οι δευτερογενείς μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται και σε μαθητές με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας. 

Ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία ανήκουν οι μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζει ένα παιδί είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν δεν γίνει έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση θα ακολουθήσουν (αν δεν έχουν ήδη αρχίσει) προβλήματα που αφορούν τόσο στο γνωστικό όσο και στο συναισθηματικο-κοινωνικό τομέα ανάπτυξης του παιδιού.

Για τη διερεύνηση των δυσκολιών που παρουσιάζει ένα παιδί στο σχολείο ιδανική θεωρείται η αξιολόγηση από διεπιστημονική ομάδα. Η αξιολόγηση αυτή περιλαμβάνει τη λήψη ιστορικού από τους γονείς και την κλινική συνέντευξη από το παιδί και τους γονείς, τον προσδιορισμό του νοητικού του δυναμικού με τη σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό Κλίμακα Νοημοσύνης WISC-III, την αξιολόγηση των μαθησιακών δεξιοτήτων του παιδιού με συστοιχία δοκιμασιών σταθμισμένων στον ελληνικό πληθυσμό. Κατά περίπτωση, μπορεί να γίνει αξιολόγηση των γνωστικών ικανοτήτων (μνήμη, προσοχή, αντίληψη, λειτουργίες εκτελεστικού ελέγχου), των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του μαθητή ή της μαθήτριας, αξιολόγηση από λογοθεραπευτή και εργοθεραπευτή.

Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται* για την αξιολόγηση είναι σταθμισμένα στον ελληνικό πληθυσμό και ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα:

  • Ελληνική Κλίμακα Νοημοσύνης WISC-III

  • Κριτήριο Μαθητικής Επάρκειας της Ουτρέχτης

  • DetroitTestofLearningAptitude – Τεστ μαθησιακής ευχέρειας του Detroit

  • Τεστ-Α(νάγνωσης)

  • ΛΑΜΔΑ

  • Λ-α-Τ-ω Ψυχομετρικό Κριτήριο Γλωσσικής Επάρκειας

  • Κριτήριο Αντιληπτικής Λειτουργίας

  • Λίστα Ελέγχου Παιδικής Συμπεριφοράς

  • Κριτήριο σχολικής-κοινωνικής επάρκειας

  • Κριτήριο Γνωστικής Επάρκειας για Παιδιά και Εφήβους

  • ΑξΕΛ - Εργαλείο για την ανίχνευση και αξιολόγηση εκτελεστικών λειτουργιών

  • ΑΣυΠ - Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης της προσοχής και της συγκέντρωσης

  • Εργαλείο Ανίχνευσης και Διερεύνησης των Αναγνωστικών Δυσκολιών στο Νηπιαγωγεία και Α΄-Β΄ Δημοτικού

  • Εργαλείο Διαγνωστικής Διερεύνησης Δυσκολιών στο Γραπτό Λόγο για μαθητές Γ΄-Στ΄ Δημοτικού

  • Εργαλείο Ανίχνευσης Διαταραχών Λόγου και Ομιλίας σε παιδιά Προσχολικής ηλικίας

  • Εργαλείο Ανίχνευσης και Διερεύνησης Διαταραχών Μνήμης

  • Εργαλείο Ανίχνευσης και Διερεύνησης Διαταραχών της διαδικασίας της Μάθησης και της Κατηγοριοποίησης

  • Εργαλείο Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής

     Μετά από μια πλήρη αξιολόγηση διαμορφώνεται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης που στοχεύει ακριβώς στις αδυναμίες που θα εντοπιστούν, με βασικό στόχο να βελτιωθεί ο τρόπος που μαθαίνει το παιδί ή να μάθει νέους τρόπους που θα είναι πιο εύκολοι, πιο ταιριαστοί και πιο δίκαιοι για αυτό ανάλογα με τις δυνατότητές του.

Το Κέντρο μας παρέχει ανίχνευση, διάγνωση και παρέμβαση στις μαθησιακές δυσκολίες, από άριστα καταρτισμένους ειδικούς. 

 

* Η επιλογή των εργαλείων που θα χρησιμοποιηθούν κάθε φορά εξαρτάται από το αίτημα. Σε κάθε περίπτωση όμως κρίνεται σκόπιμη η χορήγηση της Ελληνική Κλίμακα Νοημοσύνης WISC-III.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ARISTON TEST

PHOTO GALLERY

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ

Που θα μας βρείτε

ΚΕΝΤΡΑ ΠΑΙΔΙΟΥ ΕΦΗΒΟΥ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

1ο Κέντρο στην οδό Χατζημιχάλη 71 στη Φιλιππούπολη Λάρισας

2ο Κέντρο στην οδό Αριστείδου 6 & Κύπρου 105, Λάρισα (Είσοδος από Αριστείδου)

Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας:

1ο Κέντρο: Τηλ./Fax: 2410615642, Κιν.: 6940441578

2ο Κέντρο: Τηλ./Fax: 2413018574, Κιν.: 6940441568

  • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.